Er was eens....

Auteur: Mercede van de Wiel

Of je het nu wilt toegeven of niet, je hebt zelf weleens ooit een traantje moeten wegpinken bij het horen van een aangrijpend verhaal. Iedereen herinnert zich de video over de vader die zijn zoontje na de aanslagen in Parijs geruststelt met een hartverwarmende wijze les: “Zij hebben pistolen, maar wij hebben bloemen”. Een video die zich als een wervelwind verspreidde over social media. Waarom? Omdat een verhaal ons boeit, iets los maakt in mensen. Wij vertellen je het verhaal achter de kracht van storytelling!

Storytelling hoort bij ons

Storytelling is natuurlijk niets nieuws. Al zo lang als we onze wilde haren verloren hebben, vertellen we aan elkaar wat we meegemaakt hebben en wat we van anderen horen. We delen verhalen, geven ze door op ons nageslacht, die ze weer naar de volgende generatie meenemen en het oorspronkelijke verhaal zo eeuwenlang levend houden. Niemand zal het ontkennen: verhalen zijn leuk. Dé nummer één vorm van vermaak. Dat zijn ze altijd geweest en zullen ze ook altijd blijven. Heel vroeger genoten we samen rondom het kampvuur van een spannende vertelling, toen op straat en in theaterzalen, later op televisie en nu ontkomen we er niet meer aan wanneer we de social-mediakanalen afstruinen op zoek naar onze dagelijkse dosis fun.

Alsof je er zelf bij was …

Daarnaast kennen verhalen nog een kracht die wellicht iets minder voor de hand ligt, maar waarvan de impact nóg groter is. Verhalen spreken de verbeelding aan. Zó sterk dat we een verhaal van een ander ervaren alsof we zelf de hoofdrol spelen tijdens de vertelde gebeurtenis. Handig! Want door de emotie te voelen die de verteller ervoer, hoeven we zelf niet opnieuw een afweging te maken wanneer we ons in dezelfde situatie bevinden. Onze hersenen houden ons letterlijk een spiegel voor wanneer we een verhaal horen en associëren dit met onze eigen ervaringen.

Alsof Je Er Zelf Bij Bent
"Because there is a natural storytelling urge and ability in all human beings, even just a little nurturing of this impulse can bring about astonishing and delightful results.” —Nancy Mellon

Een mooi voorbeeld is de filmklassieker ‘The Truman Show’. In deze film zie je hoe de hele wereld aan de buis gekluisterd zit om Truman dag in dag uit zijn leven te zien leiden. Iedereen huilt mee wanneer het hart van die ene persoon gebroken wordt. Horen we echter van een vreemde op straat dat hij in de steek is gelaten door zijn grote liefde, dan doet het ons niet zo veel. Waarom wel als Truman precies diezelfde gebeurtenis meemaakt? Omdat zijn leven in de vorm van een show wordt gegoten, een verhaal. We weten hoe hoe Truman is opgegroeid tot de man die hij is en welke gevoelens hij ervaart. En dat is precies de reden waarom zijn ervaringen ieder zo aangrijpen.

Mocht je de film niet kennen of nog het verhaal van Truman nog een keer samen met de mensen achter de buis willen meebeleven, in onderstaande video zie je een korte scène uit de film:

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/u-ApxFOpl28?rel=0" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Copy, paste

But that’s not all! Krachtige storytelling zorgt er ook voor dat ontvangers een verhaal beter onthouden. Dit omdat een verhaal precies aansluit op de manier waarop we denken. Waar we feiten opslaan als losse betekenissen en hier zelf nog een logisch verhaal van moeten maken, krijgt ons brein een verhalende vertelling kant en klaar aangeleverd. Copy, paste dus. Ga het maar eens na voor jezelf. Heel de dag denk je in de vorm van verhalen. “Als ik nou eens wat vroeger eet vanavond, dan ben ik op tijd voor de film die om zeven uur draait”. Oorzaak, gevolg. Dat is een verhaal in haar meest basale vorm.

Maar niet altijd krijgen we verhalen als causaal product voorgekauwd. Toch herkent ons brein een verhaal wanneer zij er een ziet en vastklampend aan haar vertrouwde denkstructuur vult zij zelf de gaten in. Iets waar jij met jouw merk maar al te slim gebruik van kunt maken! Zonder jouw belofte er te dik bovenop te leggen, kun jij creatief inspelen op het denken van de klant. Een duidelijker voorbeeld dan de Redbull-campagne bestaat er niet. Redbull geeft je vleugels. Dat is bekend. Maar ook weet je dat Redbull jou de energie geeft om alles aan te kunnen. Zónder dat het merk je dit daadwerkelijk vertelt. Dit is het resultaat van ons denken. Met de kennis dat Redbull een energy drink is, vult de consument de missing links van de boodschap zelf in. Duidelijk verhaal: Leave a little something to the imagination!

Once upon many many times and places

Het verhaal zoals je die van kinds af aan kende dat begint met ‘er was eens’ en afloopt met ‘ze leefden nog lang en gelukkig’, waarbij de held puur goed is en de slechterik een en al slecht, bestaat niet in de digitale wereld van nu. Er is geen duidelijk begin (iedere gebeurtenis wordt in brokken gedeeld, verspreid over verschillende platformen), er is altijd sprake van een open einde en bovenal: iedereen doet mee. Als storyteller deel je het podium met jouw luisteraar, die tegelijkertijd verteller is. Samen met jou. Online storytelling betekent de dialoog aangaan!

Social Media Storytelling

Maar ook die dialoog vasthouden. Jouw verhaal komt terecht bovenop een grote stapel verhalen die om aandacht schreeuwen in de social media jungle. Ben hier bewust van. Ga er niet vanuit dat je publiek toch wel luistert. Creëer aandacht. Zorg dat jouw verhaal een ervaring oproept waar de consument zich helemaal in kan vinden. Stap uit de vertellersbubbel en onthoud: een goed verhaal heeft weinig woorden nodig!

Deel jouw verhaal!

Bij het bouwen van merken willen we de eindgebruiker prikkelen, raken en in beweging brengen. Het begint allemaal met een goed verhaal: deze baant direct haar weg naar onze emoties én blijft hangen. Via welke weg je jouw merk ook presenteert, online of offline, ga uit van de kracht van jouw verhaal en durf te vertellen!