Get colorized!

Auteur: Mercede van de Wiel

Kleuren, de meest basale huisstijlelementen van een merk. Maar vergis je niet, één van de belangrijkste triggers die bepaalt of jouw klant uiteindelijk helemaal ‘hooked’ raakt aan jouw merk. Het zal je misschien verbazen, maar 90% van de allereerste oordelen over een merk wordt gevormd op basis van kleur alleen. En wij weten: het is de eerste indruk die telt. So, tell your story at the speed of thought!

Het gevoel van kleur

Maar wat zorgt er nou daadwerkelijk voor dat kleur zo’n grote impact op ons heeft? Kleur is direct gelinkt aan onze emoties, zonder tussenkomst van allerlei ingewikkelde en tijdrovende verwerkingsprocessen. Actie reactie dus! Alleen al door het zien van een kleur, vormen we een associatie met gebeurtenissen of objecten, die er op zijn beurt voor zorgt dat we ons vrolijk of bijvoorbeeld ontspannen voelen. Een link die al lang gelegd is voordat de klant jouw sterke communicatieboodschap gelezen heeft. Sterker nog, een ervaring die voor een groot deel bepaalt of jouw boodschap gelezen wordt!

Maar de wave of influence van kleur gaat verder dan emotie alleen. Emotie doet kopen, wordt vaak gezegd. En niets is minder waar. Op deze manier heeft kleur een leidende rol verkregen bij de overtuiging van en uiteindelijk ook de conversie door de klant.

Kleurbepaling

Laat zien wie jij bent!

Dus door een kleur te kiezen die een positief gevoel oproept, zit ik gebakken? Helaas is het niet zo eenvoudig. Wil je een huisstijl die jouw klant echt aanspreekt, kies dan een kleurenpalet dat volledig past bij het product dat of de dienst die je aanbiedt. Een kleur die in de ogen van jouw klant helemaal geschikt is voor jouw merk. Daarmee bepaalt kleur de persoonlijkheid die jouw klant jouw merk toekent; wie ben jij nou echt volgens jouw klant. Kies slim en bekijk jouw merk eens door de bril van de klant. Zeg nou zelf, zou jij Nikeschoenen kopen als je niet het gevoel had dat deze snel en sportief zijn?

Vaak wordt gezegd dat specifieke kleuren ook een match made in heaven zijn met bepaalde traits. Een opmerking die zeker niet uit de lucht komt vallen. Maar let wel dat deze associatie sterk contextafhankelijk is. Rood kan liefde, passie uitstralen (refererend naar de kleur van het hart), maar in een andere context duiden op actie, of zelfs naar een fysieke realiteit als het hart zelf (denk aan het logo van de Hartstichting).

Archetypen1

Precies de reden waarom de grote merken in bovenstaande afbeelding zich niet allemaal hebben laten leiden door de kleur die dikwijls gekoppeld wordt aan het archetype dat hen kenmerkt. Jouw archetype staat voor alles wat jij belangrijk vindt, hoe jij resultaat realiseert voor jouw klant. En logischerwijs bepaalt dit ook het accent dat je aanbrengt in je communicatie, zoals kleur. Maar Ditzo koos voor een andere aanpak. Zoals het altijd doet. Een outlaw in hart en nieren, een eigenwijze verzekeraar die verder kijkt, daadkrachtig zoals de kleur oranje. Maar wel een verzekeraar, iemand waarop je moet kunnen bouwen. Iets wat voor haar klanten voorop staat. Logisch dan ook dat het merk voor een kleur gekozen heeft die betrouwbaarheid uitstraalt.

Anders zijn is zo gek nog niet

Maar dan is er nog een andere gamechanger on persuasion island. Een begrip dat in de marketing bijna (en terecht) een heiligenstatus verkregen heeft: herkenbaarheid. Om je écht te onderscheiden van jouw concurrenten, te zorgen dat jij top of mind bent, is het belangrijk kleuren te kiezen die afwijkend zijn. Stand out from the crowd! Maar verlies nooit jouw identiteit uit het oog.

Geef jouw merk kleur!

Het mag duidelijk zijn: het gevoel, het image dat je merk creëert is allesbepalend. Voor de overtuigingskracht van jouw merk. Voor het geloof van de klant en de kans dat deze jouw product of dienst uiteindelijk afneemt. En precies daarom kun je niet om kleur heen!

Maar dat wil zeker niet zeggen dat je jouw boodschap net zo goed in Lorem Ipsum kunt laten staan. Zoals we eerder lieten zien, heeft kleur voornamelijk een voorsprong bij de allereerste kennismaking tussen merk en consument. Maar eenmaal geprikkeld, gaat jouw boodschap een hele belangrijke rol spelen. Uiteindelijk draait het allemaal om het totaalplaatje. Zorg dan ook dat kleuren, logo, beeldmerken en tekstuele content een harmonieus geheel vormen. En nόg belangrijker: richt dit totaalplaatje zo in dat het past bij de identiteit van jouw merk. 

Laat kleurbepaling dus nooit een Russische roulette zijn. Start telling your story as you should: Get Colorized!