Wat is de essentie van jouw bedrijf?

Auteur: Joost Peeters

Elk bedrijf is uniek. Toch is dat vaak moeilijk te zien vanaf de buitenkant. Maar ook als we aan bedrijven zelf vragen wat hen uniek maakt valt er regelmatig een stilte. Mensen denken snel aan hun producten, diensten of de werkwijze die ze aanbieden en in hoeverre dat onderscheidend is. Vaak wijkt dat minimaal af van het aanbod van de concurrentie. Hoe kan je dan toch onderscheidend zijn?

Wat in ieder geval verschilt van de concurrentie en wat jullie dus uniek maakt is de essentie van het bedrijf. De essentie is het geloof van het bedrijf. Waar gelooft het bedrijf in? Welk gedachtegoed heerst er binnen het bedrijf? Wat is het ultieme doel van het bedrijf? Uiteraard is winst hierbij altijd een resultaat van het handelen naar dit geloof en geen doel op zich. De essentie geeft veelal antwoord op de vraag: waarom? Waarom bestaat het bedrijf? Waarom doet het bedrijf wat het doet?

Een aantal voorbeelden op een rijtje:

Coolblue: “Alles voor een glimlach”

Nike: “If you have a body, you are an athlete”

Schrijver Dean Bokhari: “To empower and educate people everywhere so that they can improve their lives and achieve their goals.”

De lunchroom om de hoek: “Gezond, duurzaam voedsel zou voor iedereen vanzelfsprekend moeten zijn”

Emotioneel vs functioneel

Een positionering bestaat uit zowel een functioneel als een emotioneel aspect. De functionele behoefte wordt ingevuld door de producten en diensten die je aanbiedt en de servicegraad. Het emotionele aspect wordt ingevuld door het bedrijfs-DNA, ofwel de essentie. Veel bedrijven richten zich vaak op de functionele aspecten en verliezen hierbij het emotionele component uit het oog.

Sterke merken raken je echter op een emotioneel niveau en ze spreken tot de verbeelding. De boodschap die gecommuniceerd wordt inspireert en zet aan om mee te doen. Het verklaart wat je doel is en de reden waarom jij je gedraagt zoals je doet. Met deze boodschap kan je communiceren met het limbische brein van de luisteraar. Dit is het deel van onze anatomie dat gevoelens zoals vertrouwen en loyaliteit verwerkt, evenals de besluitvorming. En vergeet niet, óók die CEO, manager of beslisser is maar een mens.


"Het definiëren en helder communiceren van jouw essentie verbindt alle mensen binnen en rondom je bedrijf."

Alle reden dus om deze boodschap te communiceren. De essentie kan je onderscheiden van je concurrenten, ook al bieden zij ongeveer dezelfde producten of diensten aan. Het zorgt ervoor dat mensen zich kunnen identificeren met en aanhaken op jouw verhaal en bedrijf. En dan hebben we het niet alleen over klanten. Ook je eigen personeel en andere stakeholders zijn gebaat bij een heldere beschrijving van de essentie van je bedrijf. Het definiëren en helder communiceren van jouw essentie verbindt alle mensen binnen en rondom je bedrijf.

Het definiëren van die unieke essentie is echter vaak een uitdaging en zorgt binnen bedrijven regelmatig voor discussies. De ervaring leert dat het moeilijk is zelf de spiegel voor te houden en zo zelfstandig tot deze kern te komen. Get Hooked kan je helpen bij het achterhalen van die essentie en deze op een unieke en scherpe manier formuleren richting verschillende doelgroepen en stakeholders. Ook kunnen we samen op zoek gaan naar wat de beste middelen (tools) zijn om deze boodschap over te brengen.

Ben jij op zoek naar wat de essentie van jouw bedrijf is of wil je gewoon eens van gedachten wisselen, neem dan gerust contact op.