Where more becomes less

Author: Bart van Dam

"Less is more"

Everyone must have heard or read it somewhere. Sounds nice, but what should you do with it?

I think we all recognize it; you open your wardrobe, take a look and take some shirts in your hand, but you still don't know what you will wear for the day. This even though you always choose one of your favorite shirts over those dozens of other shirts that you have collected over time. You have so much choice that it is difficult to choose anything at all. In the Minimalism series I recently came across on Netflix, Joshua Fields Millburn and Ryan Nicodemus took me into the following idea. They take you through their choice of a minimalist lifestyle and how it positively affected their lives. For example, Joshua tells how he minimized his wardrobe to just a few shirts instead of tens. This allows him to wear his favorite clothes every day and not having to ponder what to wear every day. The moment something loses value he distances himself from it in order to make room for something that is of value to him. Now I understand that a minimalist lifestyle may go a bit far for many, but in essence the concept can be very functional.

Annie spratt j Xfpruv SH Kk unsplash
“Minder is meer”

Iedereen heeft het vast eens ergens gehoord of gelezen. Klinkt wel lekker, maar wat moet je er nou mee?

We kennen het allemaal denk ik wel; je maakt je kledingkast open, kijkt even en neemt wat shirts in je hand, maar toch weet je niet wat je voor die dag zal kiezen. Dit, terwijl je toch altijd één van je favoriete shirts verkiest boven die tientallen andere shirts die je in de loop van de tijd hebt verzameld. Zoveel keuze dat het lastig is überhaupt te kiezen. In de serie Minimalism die ik onlangs op Netflix tegenkwam, werd ik door Joshua Fields Millburn en Ryan Nicodemus meegenomen in dit idee. De twee nemen je mee in hun keuze voor een minimalistische levensstijl en hoe dit hun leven in positieve zin heeft beïnvloed. Zo vertelt Joshua hoe hij zijn garderobe heeft geminimaliseerd naar slechts een paar shirts in plaats van tientallen. Hierdoor kan hij iedere dag zijn favoriete kledingstukken dragen en hoeft hij niet minutenlang te twijfelen. Op het moment dat iets waarde verliest, neemt hij hier afstand van om zo weer ruimte te maken voor iets wat wel van waarde is voor hem. Nu begrijp ik dat een minimalistische levensstijl voor velen wellicht wat ver gaat, maar in essentie kan het concept erg functioneel zijn.

"Good design is as little design as possible." - Dieter Rams
Apple mockup

Zo zien we in design vaak dat er vanuit deze filosofie wordt gewerkt. Wat voor velen misschien hét bekendste voorbeeld is: Apple. De ontwerpen van deze techgigant draaien volledig om het terugbrengen naar de essentie van het product, waardoor intuïtief gebruik centraal staat. Een andere bekende ontwerper die zijn werk op het principe van minimalisme baseerde, is Dieter Rams. Zo luidt een van zijn tien ontwerpregels dan ook: “Good design is as little design as possible.” Door je te richten op de essentiële aspecten wordt je ontwerp niet belast door zaken die er eigenlijk niet toe doen. Dit is erg duidelijk terug te zien in zijn ontwerpen, zoals bijvoorbeeld zijn ontwerp voor de Braun RT 20 (1961).

Ramsenwabisabikopie

Another form that goes back to the essence of things is the Japanese philosophy of life called Wabi Sabi. By leaving out what is unnecessary, other objects are given room to grow according to this philosophy. It is not necessarily about aesthetics. There is room for imperfections, so that they are appreciated. Where the Western world often looks for the perfect proportion and symmetry, Eastern philosophy is more about valuing imperfections. You could think of it as a sincere presentation of what you need without perfecting it. Kanye West briefly talks about this when he gives a tour of his house to David Letterman in My Next Guest (also Netflix). Here you see how Wabi Sabi is integrated into Western culture and how Kanye borrows this philosophy as a businessman in his clothing line. Besides this - partly due to all the surprising elements -it’s an interview that is definitely worth to take a look at.

AAAABZ5 Znr Z Gcqly G9 Xev72zz C Aos Wl Vj Vri6 H Ejqtwh Kn7 Pke S By Y 7uz St Vx1g9opc Hq Tnqmn Ka01u B Cp0z7dr Kz Ud P4

Bron: Netflix.com

There are many examples that explain the concept where "staying close to the essence" is a way of telling a story as functionally and effectively as possible. This does not only apply to the above examples however. It is also important for a brand story to clearly communicate the essence of what you do and especially why you do it. That is why you want to stay close to the essence in your story and bring this forward. Certainly in a world where new brands appear daily, you want to distinguish yourself - and that is not always easy! In a world where you are flooded online and offline by stories, identities, advertisements, music and brands, it can be difficult to grasp the essence of your story. This while it was and still is clear. Especially when the enthusiasm and drive strike. Throughout the process, you mainly want to "not forget to tell" your story, which actually makes the essence more diffuse due to the noise that arises around it. It will also be more difficult to stick to what was originally the goal of that campaign or website ... Was it brand awareness, brand presentation or conversion?

At Get Hooked we define the essence of a brand through the use of Simon Sinek's well-known Golden Circle

Wij bij Get Hooked definiëren de essentie van een merk bijvoorbeeld door het gebruik van de bekende Golden Circle van Simon Sinek. Zo brengen wij uiteraard in kaart wat je doet, hoe je dit doet, maar vooral waarom je dit doet: dát is namelijk de essentie van jouw merk. En nemen we zo de ruis rondom de kern van je verhaal weg. Dit biedt de mogelijkheden om in- en externe communicatie makkelijker te begrijpen en herkenbaarder te maken vanuit de essentiële boodschap die je als bedrijf wil overbrengen met je product, dienst of merk.

Dus probeer het eens… of het nu gaat om je kledingkast, de spullen die je door je jaren heen hebt verzameld of om het merk waaraan je bouwt; selectief zijn en filteren tót overblijft wat ertoe doet, om juist dat wat je wil uitstralen te versterken! En mocht je dit lastig vinden is er geen reden tot paniek. Dan zijn wij er namelijk altijd nog om je uit de brand te helpen… just saying ;).

Excited &
ready for impact?

Rather use a phone? Send us a message a message or call us on +31 85 747 00 31!